Skip to content

Százötven éve indult meg a fogaskerekű vasút Budapesten

Százötven éve indult meg a fogaskerekű vasút Budapesten

június 25, 2024

A svábhegyi fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf, a Sikló kezdeményezője vetette fel. Fogaskerekű vasutat nagy emelkedésű hegyvidéken alkalmaznak, ezek mozdonya egy vagy több hajtó fogaskerékkel rendelkezik, amely a sínek között elhelyezett speciális fogazott sínhez kapcsolódik. Az első európai fogaskerekű vasutat a svájci Niklaus Riggenbach tervezte és építtette Vitznau és Rigi között, a vonalat 1871-ben adták át – olvasható az MTVA sajtóarchívumában. A svábhegyi (később Szabadság-hegy) fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf, a Sikló kezdeményezője vetette fel, miután megismerte Riggenbach művét. A Svábhegy a pest-budai polgárok kedvelt kiránduló- és üdülőhelye volt, de még a kiegyezés után is csak gyalogszerrel vagy szekéren juthattak fel oda.

Kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk minden tagtársunknak!

Váltsd vissza  az üvegeket, így támogadhatod az

„Alapítvány a Pályavasutasokért”  a MOHU applikáción keresztűl.

Számlaszámunk:11706016-20803599

Segítsd ezzel is nehéz helyzetbe jutott tagtársaidon! 

Köszönjük!